مصاحبه صمیمانه با امیرالمؤمنین علی علیه السلام - قسمت دوم

مولای من منزلت خود با حضرت رسول (ص) را بیان بفرمایید؟ حضرت فرمودند : (نامه 45 ) …

وانا من رسول الله کالضوء  من الضوء و الذراع من العضد . : من و رسول خدا مانند دو شاخه از یک

درخت هستیم و مانند ارنج به بازو.

مولای من : دوست داشتید از شما چه سئوالی را می پرسیدند ؟( خ /93)

أَمَّا بَعْدَ حَمْدِ اللَّهِ وَ الثَّنَاءِ عَلَیْهِ أَیُّهَا النَّاسُ فَإِنِّی فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَةِ وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِئَ عَلَیْهَا أَحَدٌ غَیْرِی

بَعْدَ أَنْ مَاجَ غَیْهَبُهَا وَ اشْتَدَّ کَلَبُهَا فَاسْأَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَا تَسْأَلُونِی عَنْ شَیْ‏ءٍ

فِیمَا بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ السَّاعَةِ وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِی مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُکُمْ بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا وَ مُنَاخِ

رِکَابِهَا وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلًا وَ مَنْ یَمُوتُ مِنْهُمْ مَوْتاً وَ لَوْ قَدْ فَقَدْتُمُونِی وَ نَزَلَتْ بِکُمْ کَرَائِهُ

الْأُمُورِ وَ حَوَازِبُ الْخُطُوبِ لَأَطْرَقَ کَثِیرٌ مِنَ السَّائِلِینَ وَ فَشِلَ کَثِیرٌ مِنَ الْمَسْئُولِینَ وَ ذَلِکَ إِذَا قَلَّصَتْ حَرْبُکُمْ

وَ شَمَّرَتْ عَنْ سَاقٍ وَ ضَاقَتِ الدُّنْیَا عَلَیْکُمْ ضِیقاً تَسْتَطِیلُونَ مَعَهُ أَیَّامَ الْبَلَاءِ عَلَیْکُمْ حَتَّى یَفْتَحَ اللَّهُ لِبَقِیَّةِ

الْأَبْرَارِ مِنْکُمْ

حضرت می فرمایند :

پس از حمد وثنا خداوند : ای مردم بعد از انکه انواج فتنه ها در همه جا گسترده و به اخرین درجه شدت

رسیده بود و کسی جرءت نداشت وارد معرکه گردد این من بودم که چشم فتنه را کور کردم .

بنابر این پیش از انکه مرا از دست بدهید هرچه می خواهید از من بپرسید .

س.گند به کسی که جانم در دست قدرت اوست ممکن نیست از انچه بین امروز تا قیامت واقع

می شود و نه در باره گروهی که صد نفر را هدایت یا صد نفر را گمراه کند از من پرسش کنید جز انکه

از دعوت کننده و رهبر و انکس که زمام اینگروه را بدست دارد و جایگاه خیمه وخر گاه وکحل اجتماع

انها و انان که از گروهی کشته می شوند و یا به مرگ طبیعی می میرند ( از همه اینها ) شما را اگاه

می سازم

اگر مرا از دست دهید و ناراحتی های زندگی و مشکلات بر شما فرود بارد بسیاری از پرسش کنندگان

سر در پیش افکنده و به حیرت فرو روند ( که سر انجام چه خواهد شد ) .و گرو هی از مسدولان از

پاسخ فرو مانند . این حوادث و بلاها هنگامی است که جنگ بر شما طولانی شود و دامن به کمر

زند و دنیا انچنان بر شما تنگ گردد که ایام بلا را بس طولانی بشمارید ( این وضع همچنان ادامه دارد )

تا ان دم که خداوند پرچم فتح وپیروزی را برای باقی مانده نیکان شما به احتزاز دراورد .

 

اقای من : تر سناکترین فتنه ها را برای مردم زمان خود چه می دانید؟ (خ/93)

 

أَلَا وَ إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِی عَلَیْکُمْ فِتْنَةُ بَنِی أُمَیَّةَ فَإِنَّهَا فِتْنَةٌ عَمْیَاءُ مُظْلِمَةٌ عَمَّتْ خُطَّتُهَا وَ خَصَّتْ بَلِیَّتُهَا

نهج‏البلاغة ص : 138وَ أَصَابَ الْبَلَاءُ مَنْ أَبْصَرَ فِیهَا وَ أَخْطَأَ الْبَلَاءُ مَنْ عَمِیَ عَنْهَا.

 

اگاه باشید ترسناک ترین فتنه ها برای شما از نظر من فتنه بنی امیه است .

فتنه ای است کور و ظلمانی که حکومتش همه جا را فرا گیرد و بلای ان مخصوص نیکو کاران است .

هر کس در ان فتنه بصیر و بینا باشد و با ان ستیزه جویی کند بلا و سختی به او می رسد و هر کس

در برابر ان نا بینا باشد حادثه ای برای او رخ نمی دهد.

یا امیرالمومنین (ع) : در برابر شایعات بر علیه دوستان مومنمان چه وظیفه ای داریم ؟ ( خطبه 141)

 

أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ وَثِیقَةَ دِینٍ وَ سَدَادَ طَرِیقٍ فَلَا نهج‏البلاغة ص : 198یَسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ

الرِّجَالِ أَمَا إِنَّهُ قَدْ یَرْمِی الرَّامِی وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ وَ یُحِیلُ الْکَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِکَ یَبُورُ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ وَ شَهِیدٌ.

حضرت می فرمایند :

ای مردم : آن کسی که از برادر مومنش ؛ اطمینان و درستی راه و استقامت در دین را سراغ دارد ؛ باید

به گفته مردم بر علیه او گوش ندهد .

آگاه باشید : گاهی تیر انداز ؛ تیر افکند و تیر ها به خطا می رود ؛ سخن نیز چنین است ؛ درباره کسی چیزی

می گویند که واقعیت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است و خداوند شنوا و گواه است .

 

مولای من : در مورد زندگی مادی ما چه نظری دارید ؟ ( خطبه 145)

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِیهِ الْمَنَایَا مَعَ کُلِّ جَرْعَةٍ شَرَقٌ وَ فِی کُلِّ أَکْلَةٍ غَصَصٌ

لَا تَنَالُونَ مِنْهَا نِعْمَةً إِلَّا بِفِرَاقِ أُخْرَى وَ لَا یُعَمَّرُ مُعَمَّرٌ مِنْکُمْ یَوْماً مِنْ عُمُرِهِ إِلَّا بِهَدْمِ آخَرَ مِنْ أَجَلِهِ وَ لَا

تُجَدَّدُ لَهُ زِیَادَةٌ فِی أَکْلِهِ إِلَّا بِنَفَادِ مَا قَبْلَهَا مِنْ رِزْقِهِ وَ لَا یَحْیَا لَهُ أَثَرٌ إِلَّا مَاتَ لَهُ أَثَرٌ وَ لَا یَتَجَدَّدُ لَهُ جَدِیدٌ إِلَّا بَعْدَ

أَنْ یَخْلَقَ لَهُ جَدِیدٌ وَ لَا تَقُومُ لَهُ نَابِتَةٌ إِلَّا وَ تَسْقُطُ مِنْهُ مَحْصُودَةٌ وَ قَدْ مَضَتْ أُصُولٌ نَحْنُ فُرُوعُهَا فَمَا بَقَاءُ

فَرْعٍ بَعْدَ ذَهَابِ أَصْلِهِ .

حضرت فرمودند :

ای مردم : شما در دنیا هدف تیر های مرگ هستید که در هرجرعه ای ؛ اندوهی گلوگیر ؛ ودر هر

لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد . در دنیا به نعمتی نمی رسید مگر با از دست دادن نعمتی

دیگر ؛ و روزی از عمر سالخورده ای نمی گذرد مگر به ویرانی یک روز از مهلتی که به او داده اند . و

بر خوردن او چیزی افزوده نمی شود مگر به نابودی روزی تعیین شده ؛ واثری از او زنده نمی شود

مگر با ازبین رفتن اثری دیگر .و چیزی برای او تازه و نو نمی شود مگر با کهنه شدن چیز دیگر . و چیز

جدیدی از او نمی روید مگر با درو شدن چیزی دیگر .

ریشه هایی رفتند که ما شاخه های ان می باشیم .چگونه شاخه ها بدون ریشه می مانند .

 

مولی من : چگونه بدعت ها بوجود می اید ؟(خطبه 145)

{ وَ مَا أُحْدِثَتْ بِدْعَةٌ إِلَّا تُرِکَ بِهَا سُنَّةٌ فَاتَّقُوا الْبِدَعَ وَ الْزَمُوا الْمَهْیَعَ إِنَّ عَوَازِمَ الْأُمُورِ أَفْضَلُهَا وَ إِنَّ

مُحْدِثَاتِهَا شِرَارُهَا }

 و هیچ بدعتی به وجود نیامد ه است مگر این که با به وجود امدن ان سنتی متروک گشته است .

پس بپرهیزید از بدعتها و ملتزم حرکت در راه راست باشید . شایسته ترین کارها ان است که در گذرگاه

زمان ثبات و اصالت بیشتری داشته است . و ناشایسته ترین کارها ان است که در برابر ان حقایق

ریشه دار و اصیل بروز کند .}

 

اقای من : شنیده ایم عمربن خطاب (ل) با شما در جنگ با فارسیان مشورت نموده است . و شما

توصیه های زیبایی را به او فرموده اید ایا صحت دارد؟ (خطبه 146) .

 وَ مَکَانُ الْقَیِّمِ بِالْأَمْرِ مَکَانُ النِّظَامِ مِنَ الْخَرَزِ یَجْمَعُهُ وَ یَضُمُّهُ فَإِنِ انْقَطَعَ النِّظَامُ تَفَرَّقَ الْخَرَزُ وَ ذَهَبَ

ثُمَّ لَمْ یَجْتَمِعْ بِحَذَافِیرِهِ أَبَداً وَ الْعَرَبُ الْیَوْمَ وَ إِنْ کَانُوا قَلِیلًا فَهُمْ کَثِیرُونَ بِالْإِسْلَامِ عَزِیزُونَ بِالِاجْتِمَاعِ فَکُنْ

قُطْباً وَ اسْتَدِرِ الرَّحَى بِالْعَرَبِ وَ أَصْلِهِمْ دُونَکَ نَارَ الْحَرْبِ فَإِنَّکَ إِنْ شَخَصْتَ مِنْ هَذِهِ الْأَرْضِ انْتَقَضَتْ عَلَیْکَ

الْعَرَبُ مِنْ أَطْرَافِهَا وَ أَقْطَارِهَا حَتَّى یَکُونَ مَا تَدَعُ وَرَاءَکَ مِنَ الْعَوْرَاتِ أَهَمَّ إِلَیْکَ مِمَّا بَیْنَ یَدَیْکَ إِنَّ الْأَعَاجِمَ

إِنْ یَنْظُرُوا إِلَیْکَ غَداً یَقُولُوا هَذَا أَصْلُ الْعَرَبِ فَإِذَا اقْتَطَعْتُمُوهُ اسْتَرَحْتُمْ فَیَکُونُ ذَلِکَ أَشَدَّ لِکَلَبِهِمْ عَلَیْکَ وَ

طَمَعِهِمْ فِیکَ .

 وموقعیت کسی که زمامداری جامعه را در دست دارد: موقعیت طناب در دانه های ارزشمند است

که ان ها را جمع مینماید وپهلوی هم قرار می دهد. پس اکر ان طناب بریده شود دانه ها پراکنده

میشوند و از بین برود و سپس همه ان ها با یکدیگر جمع نمی گردد . اگر چه عدد عرب امروز کم

است . ولی به جهت ایمان راستین به اسلام زیادند . وبا اتحادی که دارند عزیزندتو قطب ومحور باش

و اسیاب عرب را بپردان و اتش جنگ را به دور از خود شعله ور ساز . تو اگر از این سرزمین حرکت

کنی عر ب از اطراف و اکناف این زمین از تو سرپیچی کنند و پیمانها بشکنند . تا انجا که ان اختلالات

مرزی که پشت سر تو به وجود می اید با اهمیت تر و سخت تر از ان پیکار خواهد گشت که در پیشرو

داری . اگر عجم ها در تو بنگرند خواهند گفت : این است اصل و رییس عرب پس اگر او را بریدید و از

بین بردید راحت خواهید گشت . و این تخیل و تلقین باعث تشدید جسارت و هجوم و طمع غلبه انان

بر تو خواهد بود .}

سیدی و مولای : بعد از خودتان ؛ اینده اسلام و مسلمین را چگونه می بینید ؟( قسمتی از خ/147)

وَ إِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِی زَمَانٌ لَیْسَ فِیهِ شَیْ‏ءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَکْثَرَ

مِنَ الْکَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَیْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِکَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْکِتَابِ إِذَا تُلِیَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ

وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا فِی الْبِلَادِ شَیْ‏ءٌ أَنْکَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْکَرِ فَقَدْ

نَبَذَ الْکِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ نهج‏البلاغة ص : 205حَفَظَتُهُ فَالْکِتَابُ یَوْمَئِذٍ وَ أَهْلُهُ طَرِیدَانِ مَنْفِیَّانِ وَ صَاحِبَانِ

مُصْطَحِبَانِ فِی طَرِیقٍ وَاحِدٍ لَا یُؤْوِیهِمَا مُؤْوٍ فَالْکِتَابُ وَ أَهْلُهُ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ فِی النَّاسِ وَ لَیْسَا فِیهِمْ

وَ مَعَهُمْ وَ لَیْسَا مَعَهُمْ لِأَنَّ الضَّلَالَةَ لَا تُوَافِقُ الْهُدَى وَ إِنِ اجْتَمَعَا فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَى الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا

عَلَى الْجَمَاعَةِ کَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْکِتَابِ وَ لَیْسَ الْکِتَابُ إِمَامَهُمْ فَلَمْ یَبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلَّا اسْمُهُ وَ لَا یَعْرِفُونَ

إِلَّا خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ وَ مِنْ قَبْلُ مَا مَثَّلُوا بِالصَّالِحِینَ کُلَّ مُثْلَةٍ وَ سَمَّوْا صِدْقَهُمْ عَلَى اللَّهِ فِرْیَةً وَ جَعَلُوا فِی

الْحَسَنَةِ عُقُوبَةَ السَّیِّئَةِ وَ إِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ بِطُولِ آمَالِهِمْ وَ تَغَیُّبِ آجَالِهِمْ حَتَّى نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ

الَّذِی تُرَدُّ عَنْهُ الْمَعْذِرَةُ وَ تُرْفَعُ عَنْهُ التَّوْبَةُ وَ تَحُلُّ مَعَهُ الْقَارِعَةُ وَ النِّقْمَةُ.

حضرت می فرما یند :

همانا پس از من روزگاری بر شما فرا خواهد رسید که :

1-  چیزی پنهان تر از حق و آشکارتر از باطل و فراوان تر از دروغ به خدا و پیامبرش نباشد .

2-  ونزد مردم آن زمان ؛  کالایی زیانمد تر از قرآن نیست ؛ اگر انرا درست بخوانند و تفسیر کنند .

3-  ومتاعی پرسودتر از قرآن یافت نمی شود؛آنگاه که آن را تحریف کنند و معانی دلخواه خود را رواج دهند.

4-  در شهر ها چیزی نا شناخته تر از معروف ؛ و شناخته تر از منکر نیست .

5-   حاملان قرآن ؛ قرآن را واگذاشته و حافظان قرآن ؛ آنرا فراموش می کنند .

6-  پس در آنروز قرآن و پیروانش از میان مردم رانده و مهجور می گردند و هردو غریبانه در یک راه

نا شناخته سر گردانند و پناهگاهی میان مردم ندارند .

7-  پس قرآن و پیروانش در میان مردمند ؛ اما گویا حضور ندارند ؛ با مردمند ولی از مردم بریده اند ؛

زیرا گمراهی و هدایت هرگز هماهنگ نشوند گر چه کنار یکدیگر قراربگیرند .

8-  مردم در آنروز در جدایی و تفرقه هم داستان ؛ و در اتحاد و دوستی و یگانگی پراکنده اند ؛ گویی آنان

پیشوای قرآن بوده و قرآن پیشوای آنان نیست .

9-  پس از قرآن جز نامی نزدشان باقی نماند و آنان جز خطی را از قرآن نشناسند .

10- در گذشته نیکوکاران را کیفر داده و سخن راست آنان را بر خداوند دروغ پنداشتند و کار نیکشان

را پاداش بد دادند .

 

منبع: جلسات قرآنی مسجد حضرت زینب(س) شهرستان دزفول

       پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام استاد دانشمند

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!